Förtitt på Assassin’s Creed
Det är ett av årets största spel.
Ett Zelda för vuxna.
– Jag vill förändra världen, säger regissören Patrice Desilets.
Mannen i kåpan står i en pöl av blod. Tar en fågelfjäder, stryker den mot sitt offer och flyr sedan över takåsarna i Damaskus.
Mannen i kåpan heter Altaïr. Han är huvudperson i blockbusterdramat Assassin’s Creed, en av de mest påkostade spelproduktionerna genom tiderna med en budget på mellan tio och tjugo miljoner dollar. Det har tagit fyra år att utveckla – och i november är väntan över. Inte minst för regissören Patrice Desilets som tröttnat på en spelvärld full av fantasy, drakar och demoner.
– Det verkliga skälet till att skapa konst är för att publiken ska se på världen med nya ögon, säger han.
Lönnmördaren Altaïr arbetar på uppdrag av sekten Hashshasin. Deras mål är att balansera den upptrappade konflikten mellan korstågens Rikard Lejonhjärta och den muslimske ledaren Saladin i 1100-talets Mellanöstern. De gör det genom att mörda nyckelpersoner på bägge sidor av religionskriget. Ett slags våldets diplomater.
Assassin’s Creed berättar alltså en påhittad historia mot en autentisk fond, ungefär på samma sätt som James Camerons film Titanic. Spelet har också flera beröringspunkter med Ridley Scotts Kingdom of Heaven som utspelar sig under samma tidsepok.
Ämnet är kontroversiellt och brännande aktuellt. Precis före spelets vinjett rullar hälsar Ubisoft att Assassin’s Creed har utvecklats av människor från olika länder med olika religiösa övertygelser. Och det är också därför Altaïr har en kristen mor och en muslimsk far.
Patrice Desilets har en historia att berätta. Och han tror att spelet kommer att mötas av starka reaktioner.
– Absolut. Folk kommer att reagera. Men vi visar respekt. För poängen är inte att säga ”ni eller ni är dåliga och vi har svaret”.
Men det finns en poäng. Ett budskap.
– Jag säger som The Beatles: ”All you need is love”.
Texten publicerades i Aftonbladet 2007.