Recension av Need for Speed: Hot Pursuit

Jag hade fel.

För två år sen delade jag ut ett ynka plus till Need for Speed Undercover. På Metacritic har spelet parkerat på usla snittbetyget 65. Ändå sålde Undercover i över fem miljoner exemplar. I min recension skrev jag: ”framgångarna lär inte få Electronic Arts att tillsätta en haverikommision”. Men det var precis vad som hände.

Svenske Dice-veteranen Patrick Söderlund tog kommandot över EA:s racingtitlar. Meriterade Burnout-gänget Criterion ville återupprätta Need for Speeds förlorade heder. De båda möttes, tycke uppstod – och in dundrar nu Hot Pursuit med en bredsladd som stänker grus i ansiktet på alla tvivlare.

Egentligen borde det inte vara så himla spännande. Här finns tjuv och polis-jakter som bokstavligen slår gnistor och kulminerar i de slow motion-krascher vi sett så många gånger i Burnout. Spelaren får välja sida och hushålla med omsorgsfullt utvalda powerups som vägspärrar, spikmattor och turbos. Här finns licensierade, morrande, frustande miljonbestar som, varje gång man pressar ner högertriggern, far iväg med sådan kraft att hela möblemanget i vardagsrummet flyger bakåt. Hot Pursuit är fruktansvärt snabbt (och inte ett dugg realistiskt), men bilduppdateringen hostar inte ens. Här finns ett belöningssystem som överöser spelaren med nya bilar, utmaningar och achievements i var och varannan stund.

Allt det där är bra, det funkar, det är pålitligt och vi har sett det förut.

Men det vävs samman av Need for Speeds nya killer app: Autolog. EA liknar Autlog vid ett racingspelens Facebook – det låter oss statusuppdatera i spelet med skryt om bantider. Det kommer med uppmaningar om att slå ens vänners rekord. Okej, Criterion försökte göra detta redan med Burnout: Paradise. Konkurrerande studion Bizarre gjorde det med Blur. Men med Hot Pursuit är hela spelet byggt kring idén att racing alltid är som roligast när man försöker spöa sina kompisar. EA tror så mycket på Autolog att de redan bestämt sig för att bygga in det i kommande Need for Speed-spinoffen, Shift 2: Unleashed.

Det är ett klokt val. För första gången den här konsolgenerationen är EA:s racingklassiker på rätt väg. Ibland är det väldigt skönt att ha fel.

Att det skulle vara Autolog som gör det här spelet så bra är ju rena smörjan. Men resten stämmer fortfarande rätt bra. Däremot satte jag fel betyg. Det skulle haft ett plus till.

Om du känner för att sprida lite skit: