Recension av Heavenly Sword

Det tog över 35000 timmar för Heavenly Sword att bli klart.
Det tog fem timmar att klara av det.
Och det är – tragiskt nog – det mest uppseendeväckande med ett av Sonys stora hopp i höst.
Den obscent korta livslängden hinner dock rymma ett storslaget hack ‘n slash. Det kan vi tacka Andy Serkis för. Mannen som gestaltat både Gollum och King Kong har lyft regi, bildspråk och rollprestationer hela vägen till himlen. Karaktärerna känns så levande att tv-rutan förvandlas till en tunn transparent hinna. Dessutom är Heavenly Sword kanske det mest visuellt gnistrande man kan spela i år.
Det är förföriskt och förrädiskt; under hjältinnan Narikos virvlande röda hårsvall ryms egentligen ett ganska enahanda actionspel med för stort fokus på knapphamrande. Då och då byter spelet skepnad och blir en förstapersonskjutare där Sixaxis-kontrollens rörelsekänslighet gör det möjligt att styra projektilerna i luften. Underhållande till en början – tjatigt i längden.
Heavenly Sword är ingen match för God of War.
Det här är inte den frälsning Playstation 3-religiösa bett om.
Utan till slut bara en tuff brud i lyxförpackning.

Recension publicerad i Aftonbladet 2007.

Om du känner för att sprida lite skit: