Rätt ord gjorde Håkon förmögen

En gång stod en person i en flygplatskö och spelade Wordfeud. Vad personen inte visste var att hen hade spelets skapare bakom sig.
– Det var första gången jag såg spelet i det vilda, säger Håkon Bertheussen.
Flygplatsköpersonen har en plats i den statistik som avslöjar hur enmansutvecklare som Bertheussen – uppvuxna i en uppkopplad värld av allt mer avancerade datorer och mobila operativsystem – kommit att symbolisera den moderne entreprenören.

Flygplatsköpersonen tillhör de 5 procent som spelar mobilspel på planet. 11 procent spelar i badrummet. 16 procent gör det på bussen eller tåget. Och hela 31 procent kopplar av – eller stressar upp sig – med ett spel i sängen.
Siffrorna, presenterade i februari i år, kommer från en undersökning gjord av annonsbyrån Sponsorpay och de avslöjar inte bara var vi spelar – utan hur den smarta telefonen och surfplattan förändrat våra vanor.
I början av 2000-talet spelade 20 miljoner amerikaner mobilspel. I fjol hade den siffran ökat till 211 miljoner. I genomsnitt tillbringar folk 117 minuter om dagen åt sin telefon, jämfört med tevens 98 minuter. 37 procent av alla Iphone-ägare spelar dagligen. 53 procent av mobilspelarna är kvinnor.
Datorer har varit närvarande i Håkon Bertheussens liv ända sedan han fick sin första spelkonsol i julklapp när han var i femårsåldern. Han skulle komma att studera datateknik i fem år på Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim. Det första program han någonsin skapade var ett som skrev ”Håkon är tuff” över hela skärmen. När han skaffade sig en Android-telefon i början av 2010 bestämde han sig för att konstruera en app.
– Jag började leta efter idéer. Jag var väldigt förtjust i Alfapet och önskade att man skulle kunna spela det på telefonen. Jag visste att det fanns ett spel till Iphone som hette Words With Friends, men det fanns inget Alfapet-spel till Android. Då fanns heller inget på norska, säger Bertheussen till den norska Databloggen.

De fyra månader han lade på att utveckla Wordfeud skulle göra den unge mannen från Tromsö förmögen. Han skulle bli ännu ett av alla exempel på hur en enskild person med små medel kan göra affärer tack vare ny teknik och nya affärsmodeller.
– Kan man programmera har man möjligheten att skapa något med ganska små resurser. Det krävs inte så mycket mer för att komma igång. Jag tror att en av anledningarna att Wordfeud spridit sig så är för att man spelar det mot andra människor. På så sätt sprider det sig väldigt fort, säger han i en minidokumentär som publicerades på Youtube i samband med att han blev utsedd till Årets unga entreprenör av Ernst & Young.
Efter två år hade ”Wordfeud” laddats ned över 18 miljoner gånger. Spelet finns numera på åtta olika språk och i tio olika versioner. Bertheussen har blivit mångmiljonär.
Under 2011 skrev Dagens Industri Weekend att han omsatte 75000 kronor om dagen. I mars i fjol uppgav norska Dagens IT att den siffran var uppe i 100000 kronor. På ett projekt Håkon Bertheussen hade hoppats – i bästa fall – skulle kunna bli en intressant hobby.

– Jag hoppades ju att det skulle gå att tjäna lite pengar på appen när jag började, och ha Wordfeud som mitt extraknäck. Det är mycket pengar. Men jag har stora kostnader och jobbar hårt varje dag. Jag har ju ingen aning om hur länge folk kommer att spela Wordfeud, säger han till DI Weekend.
Likt så många andra succéhistorier kring appspel bygger framgången på free-to-play-modellen. Spelet är gratis att ladda ned, men bara den som köper premiumversionen för 22 kronor slipper reklamen. Båda intäktsbenen har varit så lukrativa för Bertheussen att han i olika intervjuer gett olika svar på vilket av dem som drar in mest pengar.
Wordfeud har sedan fungerat som en katalysator för hobbyutvecklare som velat förfina och förändra konceptet.
Liksom så många andra hade Lena Geigert från Varberg då och då ägnat sig åt den lek som gick ut på att bilda ord av de tre bokstäverna på bilarnas registreringsskyltar. Den leken förvandlade hon till spelet Ordjakten som på bara en månad laddades ned över 100000 gånger.

KTH-studenten Mikael Johansson och apputvecklaren Andreas Rehnberg bestämde sig för att byta ut siffrorna mot ord i det klassiska spelet Yatzy. Historien känns genast bekant: de hade gjort det som en hobby, saknat marknadsföringsbudget och sett spelet Ordyatzy sprida sig viralt.
I hemlighet smider Håkon Bertheussen planer inför framtiden. Han har flera idéer på nya appar, på hur han ska regissera sitt liv efter Wordfeud. Det händer fortfarande att han spelar det mot sina vänner.
– Teoretiskt sett kan jag då förstås gå in och manipulera spelet. Men det gör jag givetvis aldrig.
Han har kanske råd att bjuda dem på en seger eller två.

Text publicerad i Aftonbladet 2013.

Om du känner för att sprida lite skit: