När Boba Fett byter om i Älvsjö

Ingen skrattar längre åt Boba Fett i Älvsjö.
Andreas Andersson från Göteborg åker runt landet utklädd till en prisjägare från Stjärnornas Krig.
Nöjesbladets Peter Ottsjö besökte den svenska science fiction-mässan. Och hittade nördarna som Hollywood under 00-talet blev tvungna att ta på allvar.

Magen måste hållas in med en gördel.
Prisjägaren Boba Fett står i bara kalsonger med Homer Simpson-tryck på. Under det kalla skenet i en vit korridor gör han sig redo att möta de som älskar honom.
Men de får aldrig möta mannen bakom masken. De får inte se det vänliga ansiktet, de snälla ögonen och den bleka kroppen.
På golvet en stor plastlåda från Ikea. Det är precis att den rymmer de märkliga före­mål Boba Fett varsamt lägger i prydliga rader på golvet. En ryggplåt. Ett jetpack. Gula knäskydd i glasfiber. Underställ och suspensoar.
Boba Fett börjar klä sig. Det tar tjugo minuter och minst två personer att komma i dräkten.

Under masken har Boba Fett många ansikten.
Prisjägaren från Stjärnornas Krig-filmerna som vågade käfta med Darth Vader. Nördar världen över älskar honom. Och en del av dem klär ut sig till den mystiske figuren.
Andreas Andersson, 29, från Hisingen i Göteborg, är ett av dessa ansikten.
Andreas jobbar som konsult. Då brukar han bära skjorta och jeans. Klädkoden är något annorlunda denna regniga november­lördag, på science fiction-mässan i Älvsjö.
Som Boba Fett tillhör han Nordic ­Garrison, ett ambulerande och ideellt Stjärnornas Krig-sällskap. Ett gäng nördar som klär ut sig till figurer i Rymd­imperiet och låter sig fotograferas tillsammans med fansen.
För drygt tio år sedan, då den första science fiction-mässan hölls i Sverige, med c-kändisar och de närmast sörjande, kunde man skratta åt det.
Nu tillhör Andreas den skara människor som på sätt och vis tagit makten i Hollywood.

Ett av Andreas Anderssons första minnen är att han målade ett modellplan, en Viggen, i kamouflagefärger. I barndomen fick han hjälp av sin pappa, Karl-Arne. Detta intresse för att bygga modeller har stannat kvar. Nu bygger han dem i verklig storlek. Boba Fett-dräkten är hans egen skapelse och har kostat honom 20000 kronor.
– Det är ett sätt att komma bort från vardagen en stund, tänka på något annat.
Hans fästmö, Malin, låter honom hållas. Hon tycker det är lite coolt att hennes sambo är Star Wars-nörd.
Men arbetet kan lukta illa i hyresrätten de delar.
Att bygga Rymdimperiets dräkter handlar om att limma, skära, slipa och klippa. Det blir skitigt och dammigt.
– Vi letar efter ett hus nu. Jag kan behöva ett garage för att jobba med modellerna, haha.

När Andreas tagit på sig de gula knäskydden i den vita korridoren får han svårt att böja sig ned. Då det är dags för ryggplåten och jetpacken behöver han hjälp. Peter Karlborg, stormtruppssoldat, och Bosse Wikner, tiefighter-pilot, kommer till undsättning.
Bosse pekar på en fläta som hänger över Boba Fetts rygg.
– Det där är en Wookie-skalp.
Och Andreas är mycket stolt över sitt Boba Fett-bälte. Riktiga fans vet att bältet är autentiskt.

Den amerikanska motsvarigheten till mässan i Älvsjö heter Comic-Con – världens största nördsammankomst.
Den började i ett hotellrum på 70-talet. Under 00-talet har den exploderat – från drygt 40000 besökare för nio år sedan till årets 140000 besökare. Detta har Hollywood mycket noggrant noterat.
– Comic-Con är nördarnas epicentrum och inflytandet den publiken har, dess påverkan på biobiljettförsäljningen, är mycket stor, säger Paul Dergarabedian som är chef för Media By Numbers, ett företag som räknar biljettförsäljningen i USA.
– Om Hollywoods filmstudior inte åker till Comic-Con kommer de att förlora betydelsefulla insikter i vilka varumärken och projekt de borde satsa på, säger Dergarabedian till AP.
Comic-Cons framgångar de tio senaste åren kan delvis spåras till internet. De med popkulturella böjelser hittade plötsligt ­likasinnade och nätet blev en mötesplats. Och inte bara det – nördarna fick dessutom makten att sänka dyra Hollywood-filmer helt enkelt genom att tidigt såga dem.

Redan i slutet av 90-talet blev filmsajten Ain’t It Cool en nationell angelägenhet i USA då den förekom traditionell media genom att såga filmen Batman & Robin. Filmen blev ett kommersiellt fiasko och Hollywood lade skulden på Ain’t It Cool och dess grundare, übernörden Harry Knowles. Regissören Quentin Tarantino har kallat Knowles ”internets Wolf Blitzer” (tungviktare på CNN) och Forbes placerade honom vid ett tillfälle på sin ”power list”.
Nu testar drömfabriken sina dyra satsningar på Comic-Con. De visar klipp ur kommande filmer för att se hur publiken reagerar. Är de på rätt väg? Eller måste de åka hem och göra om filmen? James Cameron gjorde så med Avatar, årets stora filmhändelse.
Stjärnornas Krig blev en av filmerna som definierade begreppet blockbuster på 70-talet. På 00-talet fick fansen makt nog att avgöra vilka filmer som ska bli blockbusters.

När Andreas tar på sig hjälmen, det sista föremålet i Ikea-lådan, förvandlas han.
Han lämnar den vita korridoren och promenerar ut i folkhavet. Fansen strömmar snabbt till – en ring bildas runt honom och fotoblixtarna ger nästan en stroboskopeffekt. Hjälmen skaver mot hans huvud. Dräkten är mycket varm.
Men när han ser sin spegelbild i en glasruta tänker han, fy fan vad cool jag är.

Texten publicerades i Aftonbladet 2009 i samband med en artikelserie om 00-talet.

Om du känner för att sprida lite skit: