Handkontroll av en man från Sunderland

Sony? Microsoft? Valve? Razer? Mad Catz? Nej, för att revolutionera handkontrollen krävdes en medelålders man från Sunderland.

Om ni inte tror oss räcker det att svänga förbi Paul Weatherstones Kickstarter-sida. Efter bara drygt en vecka hade över 700 backare tagit honom förbi mållinjen på 900000 kronor.

Det hade börjat tre år tidigare. Weatherstone, industridesigner numera bosatt i Köln, hade kommit hem från jobbet och som vanligt hittat sin son försjunken i en stol, med en mus i ena handen och ett tangentbord under den andra. Sonen beklagade sig över ryggen igen.

– Jag sa till honom, ”du är 15 år”. En 15-åring med ryggproblem.

Paul Weatherstone hade ingen erfarenhet av spelvärlden, inga kontakter med industrin. Men som yrkesman såg han en lösning på sonens problem.

– Det hjälpte definitivt att jag kommer utifrån. Ju mer du vet om ett områdes begränsningar, desto mer begränsad blir din fantasi. Jag var naiv som inte förstod hur svårt det är att designa en handkontroll. Varje millimeter kan vara avgörande, men ofta vet man inte vilken millimeter man ska fokusera på.

När den insikten kom var det redan för sent. Weatherstone hade sagt upp sig. Han hade köpt en av de första modellerna av den omtalade 3D-skrivaren Makerbot. Köket fick bli laboratorium.

Resultatet kallar han Grifta. I sitt standardutförande kan man likna den vid en handkontroll som klyvts mitt itu. Således består den av en ”modul” för vänsterhanden, en för högerhanden och – om man vill koppla ihop de två – en brygga. För PC-spelaren innebär det att man kan ersätta tangentbordet med vänstermodulen och använda högerhanden till musen. Konsolspelare får samma funktionalitet som tidigare, utan att behöva hålla ihop armarna. Därutöver följer en rad små och stora finesser. Med ett par tillbehör kan den anpassas för mobiltelefoner, surfplattor och virtual reality-spel. Den har mekaniska knappar för snärtigare respons. Silikongrepp i olika storlekar. Och triggerknappar med kapacitans för betydligt snabbare input än konsolspelare är vana vid.

Att se Grifta-kontrollen är som att se en crossover mellan förvriden Microsoft-design och den egensinniga kreativitet man brukar förknippa med Nintendo. Men vem behöver dem när man har en 3D-skrivare i köket och hela crowdfundingpubliken några knapptryck bort? Paul Weatherstone har på egen hand skaffat sig full kontroll.

[Tillägg 1]

GRIFTAS 5 INNOVATIONER

* Lätt att greppa Med tre olika storlekar på silikongreppen ska Grifta passa alla sorts händer. Men för att vara helt på den säkra sidan planerar Weatherstone även för möjligheten att låta spelarna modellera sina egna grepp.

* Spelmekanik Konsolspelare utrustade med Grifta ska bli snabbare tack vare mekaniska knappar och ett mekaniskt styrkors. ”Mekaniska knappar kan tryckas ner snabbare än slappa gummiknappar”, hälsar Weatherstone.

* Räcker att nudda Ett av de mest innovativa inslagen på Grifta-kontrollen är kapacitansswitchen man använder med ovansidan av pekfingret. Det är en slags triggerknapp man nuddar, snarare än trycker på. Man förstår varför Paul Weatherstone tagit på patent på sin innovation.

* Anpassad för VR… Med samma teknik som i Oculus Rifts senaste versioner har Weatherstone utvecklat ett hornliknande tillbehör till Grifta, som han också döpt till Antlers. När man fäster ”hornen” på kontrollen förvandlas den till något som liknar en pistolatrapp. Med tre infraröda LED-lampor läser den av spelarens rörelser. I praktiken blir det en peka-och-skjut-kontroll för virtual reality-spel.

* …och telefoner Varför inte ett fäste till mobiltelefoner och surfplattor när vi ändå håller på? Jo, det finns planer på sådana också. Det finns till och med planer på en stav med vilken man kan hålla telefonen i ögonhöjd med kontrollerna i knäet. Om du nu inte hunnit köpa dig en selfiepinne än.

[Tillägg 2]

Ett av de största frågetecknen kring Grifta är naturligtvis det faktum att Paul Weatherstone är ett helt oprövat namn i spelindustrin. Utöver det bör man ha i åtanke att en kontroll i sitt standardutförande kommer att kosta åtminstone 700 kronor. Och än så länge saknas både ingång för hörlurar och rumblefunktion. Batteritiden då? Weatherstone uppger att den kommer att ligga på samma nivå som till den här generationens konsoler. Antler-tillbehöret kommer med ett eget batteri och separat laddare.

Den här texten publicerades ursprungligen i LEVEL 06 våren 2015.

Om du känner för att sprida lite skit: